Kerst - Reisverslag uit Jos, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Jos, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

28 December 2006 | Nigeria, Jos

We hebben het dit jaar niet zo spectaculair gevierd als vorig jaar maar met een grotere groep. De laatste intake (oktober) wilde met z’n allen naar Yankari NP gaan maar dat wordt gerenoveerd op het moment. Jenny en ik hadden het plan om kerst in Jos te vieren met Pete en Mary uit het zuiden. Toen het Yankari plan niet doorging hebben zich 16 van die groep zich bij ons aangesloten.
Een paar weken gelden was ik dus maar eens op hoteljacht gegaan en vond een geschikt hotel in Hill Station in Jos. Het heeft een zwembad ( was een vereiste!) en een soort chalets waar we makkelijk met veel mensen in konden en waar je een beetje vrijheid van doen had. De chalets liggen boven op de berg ( vandaar dat Hil Station) en was in de koloniale tijd een soort uitrustplek voor de Engelsen. Het klimaat is op de Plateau wat koeler en frisser dan in de rest van het land en dat werd als zeer gezond gezien om er regelmatig even bij te komen.
De anderen leek dat ook een goede plek en na wat heen en weer gemail om alle aankomst- en vertrekdata te weten heb ik het een en ander geboekt. De eerste nacht sliepen we met z’n elven in een 4 persoonshuisje. De meeste wilden de “cheap en cheerfull” optie, wat op de grond in de woonkamer slapen betekende. Jenny en ik wilden wat meer ruimte en in elk geval een bed dus wij betaalden wat meer. Natuurlijk veranderde iedereen weer van plan, sommige kwamen een dag eerder anderen wilden weer een dag eerder vertrekken dus moest er van alles in de boeking veranderd worden. Gelukkig deed het hotel daar niet moeilijk over want anders had dat een prijzige aangelegenheid kunnen worden omdat we de laatste nacht ineens maar 1 ipv 3 huisjes hadden.
Op kerstavond hadden we een heerlijk Libanees buffet met echte aardbeien als toetje (naast allerlei pudding en cake). Voor de meeste van ons was lekker eten, naast dat zwembad, een vereiste voor deze dagen. Ik denk zeker dat dat onderdeel perfect verlopen is. We werden een soort van vaste klanten bij Afrione, een internetcafe met een restaurant. Ik ga de volgende keer als ik er ben eens vragen of ik geen recht heb op een gratis maaltijd voor het aanvoeren van zoveel klanten ;-)
Op kerstochtend gingen Jenny, Amy, Charlotte, Elena en ik naar de kerk. Ik had van te voren nagevraagd hoe laat de mis was. Volgens ingewijden was dat om 9.00 uur en dat was ook zo. Alleen was het de Hausa mis en niet de Engelse want die was om 10.30 uur. Nu kan ik inmiddels wel wat Hausa maar niet zoveel dat ik een hele preek kan volgen, beetje saai dus. Gelukkig hielden ze er een flink tempo op na want na iets meer dan een uur was het klaar, voor Nigeriaanse begrippen razend vlug. Ze zitten met kerst in andere kerken rustig 4 uur in de kerk!!!
Net als vorig jaar hadden we een Secret Santa georganiseerd. Iedereen had een cadeautje meegenomen. Na een dobbelspel waarbij je iets moest doen bij elk nummer ( 1= cadeautje uit de stapel pakken, 2= iedereen geeft zijn cadautje aan zijn rechterbuurman etc) had iedereen een cadeautje. Net als vorig jaar ben ik een zaklamp rijker en met het gebrek aan electriciteit is dat altijd handig.
Op tweede kerstdag waren we bij de ouders van mrs Yakse uitgenodigd. We gingen met z’n zevenen erheen. Elk jaar organiseren de kinderen op die dag het eten, mn geroosterd vlees, kip, rijst en salade. Iedereen nodigt iedereen uit en met een beetje muziek erbij heb je dan een gezellig feestje. Ik bleef er ook overnachten maar de andere zes propten zich in een klein autootje terug naar het hotel.

En zo was dit de derde en laatste kerst in Nigeria.

Yaya shiri Xmas ( hoe zijn de kerstvoorbereidingen?)

  • 28 December 2006 - 14:11

    Mamatje:

    leuk dat je dat doet irmaaaaa

  • 31 December 2006 - 12:18

    Byonda:

    Hoi Irma,de laatste kerst en toch lijkt het of je er net pas bent.Ook nog plannen voor oud en nieuw?Yentl begon te stralen toen ik vertelde dat je al snel terug komt in Nederland.Liefs!

  • 09 Januari 2007 - 01:18

    Karin:

    Goed te horen dat jullie fijne feestdagen gehad hebben en nog de beste wensen voor 2007! Wat veel nieuwe gezichten!

  • 11 Januari 2007 - 08:59

    Ilja:

    Irma, nog de beste wensen voor 2007!! Weer een nieuwe uitdaging: terugkomen in Nederland. Het zal wel even wennen zijn...en dan met name het werken denk ik!
    Leuk dat je nu ook video's kunt plaatsen. Mooi dat dansen zo in de kerk.
    groetjes,
    Ilja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Ik werk in de Federal College of Education in Pankshin. In de college worden studenten opgeleid om leraar te worden. Ik werk in de PES department, dat is de afdeling voor basis onderwijs. Pankshin ligt in plateau State, Nigeria en is een klein stadje. Het ligt op de plateau waar de staat naar vernoemd is. Het maakt het klimaat hier erg aangenaam hoewel het ook heel warm kan zijn. Mijn taak is om de basis die hier gelegd is door vorige VSOers te verstevigen en evt nieuwe programma's te ontwikkelen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 126472

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: