kleuter workshop, dag 1 - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu kleuter workshop, dag 1 - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu

kleuter workshop, dag 1

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

23 Januari 2007 | Nigeria, Pankshin

Het zat al maanden in het verschiet maar het kwam er alsmaar niet van. In april ’06 was de College aan het staken, daarna zat ik even in NL. In oktober had ik al 7 workshops en trainingen. Dan moet er ook nog rekening gehouden worden met weken opstarten en examens schrijven. Maar deze maand is het er dan toch van gekomen: de Kleuterworkshop.
Tijdens de kerstbijeenkomst van de VSOers sprak ik met Monique, een NL VSOer in Kaduna. Zij werkt als kleuterleerkracht trainer, de ideale persoon dus voor mij om mee samen te werken. Zij heeft niet veel werk te doen en was erg blij met het aanbod om een dag te organiseren in Pankshin.
De workshop zou zijn voor de nursery leerkrachten bij ons in de College. Maar toen ik er nog eens over nadacht vond ik dat een beetje onzinnig weinig. Het zijn nl maar 3 leerkrachten en om daar nu 2 trainers tegenover te zetten!? Ik dus op maandag (voordat de workshop op donderdag zou zijn, sorry ik word erg Nigeriaans) naar de omringende scholen waarvan ik wist dat ze een kleuterafdeling hadden. De scholen waren super enthousiast. Zelfs een registratiebijdrage van N500 (3 euro) mocht de pret niet drukken. Voor andere workshops werd mij altijd gezegd dat mensen niet komen als ze moeten betalen. Ontwikkelingswerkers in het algemeen hebben de slechte gewoonte ontwikkeld dat als mensen naar een workshop komen ze er voor betaald krijgen en daar plukt menigeen nu de wrange vruchten van, maar ik niet.
En zo hadden we op donderdag ineens 30 deelnemers, niet slecht voor even snel rondgaan.
Monique kwam op dinsdag en wij dus de hele woensdag aan het voorbereiden. We hadden samen heel veel ideeën. Ik denk dat we wel een hele week workshops hadden kunnen plannen. De scholen die ik bezocht had, hadden al aangegeven dat ze één dag weinig vonden dus we hielden in ons achterhoofd dat we misschien op vrijdag door konden gaan. We hebben mooie hand-outs gemaakt, spelletjes/ activiteiten verzonnen om alle kennis over te dragen of te delen, eten en andere materialen zoals pennen en papier besteld, het lokaal gecheckt enz. Oftewel een voorbeeld workshop in elkaar gedraaid. Maar ja, dan blijft het wel Nigeria en dan blijkt als je op donderdag aankomt dat de stoelen die geregeld zouden worden er nog niet zijn, de spullen die je besteld hebt er niet zijn, het eten dat om 12.00 uur zou komen pas om 12.45 uur klaar is. Het voordeel hier is dan wel weer dat alles altijd opgelost wordt en dat je deelnemers ook niet verwachten dat alles gladjes verloopt, zij leven tenslotte al wat langer in dit land. Dus met een half uur vertraging (hadden we stiekem ook gepland) en wat veranderingen rond de lunch was het een zeeeeer geslaagde dag. We hebben het gehad over wat de wet zegt en waar menigeen zich niet aan houdt, ontwikkelingslijnen van kinderen en de consequenties van je lesgeven, hoe om te gaan met Engels en lezen. Wij hebben ze vooral veel practische tips gegeven en voorbeelden van wat je in elke klas kunt doen. Zo zijn kleuters nog met alle voorbereidingen bezig van lezen, schrijven en rekenen en niet met het eigenlijke vak. Dat is hier een heel nieuw concept maar één waar ze wel open voor staan omdat ze nu zien dat wat ze doen niet aanslaat. We hebben de hele dag in de kring gezeten en toen ik deze week een kleuterklas bezocht (met ongeveer 60 kinderen!!) zaten ze in de kring, ik blij dus.
In de middag hebben we in hoeken gewerkt. Vanuit NL had ik allerlei kleutermateriaal gekregen van de spelotheek in Maassluis,van een vriendin die op haar school een kleuterklas had leeggeruimd en van een oom en tante. Mijn ouders hebben die spullen netjes verpakt en opgestuurd. Wij hebben die spullen in 4 hoeken uitgestald en alle leerkrachten er gewoon mee laten spelen. Als een kind zo blij en enthousiast zie je ze dan samenwerken aan een puzzel die volgens hen veel te moeilijk is en die in NL door een vierjarige zo gelegd wordt. Je ziet ze een spoorbaan aanleggen, rijgfiguren maken en met een rekenwerkje aan de slag gaan. Na alle hoeken afgewerkt te hebben mocht elke deelnemer één materiaal uitkiezen om mee te nemen naar zijn/haar school.

Akwai Jindadi ma’aikata (er is plezier in de workshop)

  • 23 Januari 2007 - 14:10

    Maaike,Rianne&Roelan:

    Hé Irma!
    Leuk dat je weer naar Nederland komt. Je zal wel even moeten wennen.

    Leuke foto's van die vrouwen met hele makkelijke puzzeltjes!
    Voor ons wat dat wel heel makkelijk geweest zijn!

    Nou, Groetjes
    Maaike Rianne en Roeland

    P.S Tot in Nederland!

  • 23 Januari 2007 - 20:41

    Henny:

    Hallo Irma
    Schitterend om te zien dat je mensen zo geboeid aan het werk kunt zetten met zulke voor ons eenvoudige werkjes.Moet voor jou ook heel leuk geweest zijn. Nog veel fijne laatste dagen en sterkte bij het afscheid nemen van
    de mensen daar die je
    lief waren. Groeten en tot ziens in voor jou het koude Nederland Liefs Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Ik werk in de Federal College of Education in Pankshin. In de college worden studenten opgeleid om leraar te worden. Ik werk in de PES department, dat is de afdeling voor basis onderwijs. Pankshin ligt in plateau State, Nigeria en is een klein stadje. Het ligt op de plateau waar de staat naar vernoemd is. Het maakt het klimaat hier erg aangenaam hoewel het ook heel warm kan zijn. Mijn taak is om de basis die hier gelegd is door vorige VSOers te verstevigen en evt nieuwe programma's te ontwikkelen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 126274

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: