Leesclub (deel 2) - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu Leesclub (deel 2) - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu

Leesclub (deel 2)

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

21 December 2006 | Nigeria, Pankshin

De test viel redelijk positief uit. Er was een jongetje dat van 25 woorden naar 62 in een minuut ging. Zijn eerste lage score was dus duidelijk een geval van gebrek aan oefening. Hij is nu helemaal in voor lezen en eigenlijk zou hij uit de groep kunnen maar we zijn bang dat hij dat negatief oppakt en het bijltje erbij neergooit, hij blijft dus nog maar even. We hebben daarom besloten een tweede groep te starten voor kinderen die alleen een beetje oefening nodig hebben, één keer per week en wat moeilijkere oefeningen te geven om het niveau op te krikken.
De anderen waren ook vooruit gegaan maar minder spectaculair. Er is er een die echt een leesprobleem heeft en hij was maar weinig vooruit gegaan met woorden lezen. Toch zie ik wel een goede vooruitgang in het lezen van teksten en net als de anderen is bij hem het plezier in lezen met sprongen vooruit gegaan.
De ouderdag was een succes. We begonnen met maar één ouder maar na ¾ uur hadden we ze toch allemaal. We hebben ze tips gegeven over hoe ze met hun kind kunnen oefenen en dat elke dag lezen erg belangrijk is. Het is sowieso al goed als ze wat tijd met hun kind doorbrengen want het lijkt soms wel of alles belangrijker is dan hun kind. Een ouder kwam te laat omdat er opeens bezoek langkwam. Dat is hier nooit te plannen maar voor het kind wel een teleurstelling als je moeder opeens niet komt, gelukkig kwam ze later en je zag zijn gezicht opklaren. De kinderen waren erg trots op het laten zien wat ze gemaakt hadden en de versierde koekjes vonden gretig aftrek. Al met al een zeer geslaagde middag.

Er is een jongetje dat al 2 boeken heeft weten te slopen terwijl hij ze had om te lezen. We hebben daar een goed systeem voor, we laten ze dan voor het boek betalen. Maar als dat nu in al 2X gebeurt ga je je toch afvragen of je daar je boeken aan wilt besteden. Het betekent nl ook dat ik weer naar Jos moet om nieuwe te halen als ze uit mijn collectie komen. Als ze van Marlene zijn komen ze vaak uit Canada of zijn het afgeschreven boeken van een Amerikaanse school in Jos en kunnen dus niet vernieuwd worden. We hebben nu aan de ouders gevraagd om met een oplossing te komen want zo gaan we niet met hem door. Een suggestie was om zelf boeken te kopen, of dat ik dat voor ze doe. Een andere is dat zijn zusje voor de boeken zorgt en dat hij ze alleen krijgt als hij moet oefenen- onder toezicht. Ben benieuwd wat ze gaan doen, zelfs of ze iets doen.

Vanaf deze plaats wens ik ook iedereen prettige Kerstdagen en de allerbeste wensen voor 2007. De volgende keer zal ik mijn belevenissen met Kerst vermelden.

Muna da Littafi ( we hebben boeken)

• 23 December 2006 - 08:08

Henny:

Heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat met je leesclubje.dit geeft denk ik veel voldoening de kinderen hebben er plezier in en hopelijk komen ze zo wat verder in de toekomst. De ongemakjes moet je dan maar op de koop toe nemen toch? Lieve groet Henny

• 23 December 2006 - 13:43

Corrie Van De Sande:

Ha die Irma. Hartstikke goed joh, dat leesclubje met daarbij weer allerlei gebeurtenissen. Geweldig! Ook vanaf hier in Gemonde wil ik jou een fijne kerst en een inspirerend, maar bovenal Liefdevol 2007 toewensen.
    Namasté, Corrie.

• 27 December 2006 - 14:52

Nadine Van Leeuwen:

Hoi Irma,
    Wat leuk om te lezen dat de kinderen jullie initiatief zo goed oppakken. Hebben de kinders thuis wel boeken die ze eventueel ook zouden kunnen lezen? Of is dat alleen op school (en nu bij jullie) mogelijk? Het lijkt erop dat een bibliotheek een grote wens van jullie gaat worden. Is er in Groot-Brittannie niet een die 'afgedankte' boeken kan doneren! Ik wens jullie veel succes met het organiseren van leesuurtjes en hoop dat het nieuwe jaar veel goeds voor je zal brengen. Liefs, Nadine

Irma

Ik werk in de Federal College of Education in Pankshin. In de college worden studenten opgeleid om leraar te worden. Ik werk in de PES department, dat is de afdeling voor basis onderwijs. Pankshin ligt in plateau State, Nigeria en is een klein stadje. Het ligt op de plateau waar de staat naar vernoemd is. Het maakt het klimaat hier erg aangenaam hoewel het ook heel warm kan zijn. Mijn taak is om de basis die hier gelegd is door vorige VSOers te verstevigen en evt nieuwe programma's te ontwikkelen.