Badderen - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu Badderen - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu

Badderen

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

18 December 2006 | Nigeria, Pankshin

Ja zo af en toe wil je wel eens wat.

Douchen is er hier niet bij en een echt bad kost erg veel water. Normaal kook ik een ketel water en vul die aan met koud water tot ongeveer een emmer vol. Daarna gooi je dan met een klein bakje al dat water over je heen. Ik gebruik in vergelijking met andere VSOers veel water, de meeste nemen een bad met een halve emmer maar ik vind dat de moeite van het badderen niet!
Vorig jaar had mijn moeder al een solar-douche/camping opgestuurd, ideaal. Je vult de zak die aan een kant zwart is met water en legt hem de hele dag in de zon. ‘s Avonds heb je dan lekker warm water, soms zelfs te warm. Er zit een slang bij met een douchekopje en zo geniet ik dan van een warme douche. Helaas is het een groot deel van het jaar niet zo warm dat de zak water warm genoeg wordt.

Nu had ik last van mijn rug nadat ik vorige week een brommer ongeluk had ( ik ben er gelukkig goed vanaf gekomen!) en verlangde erg naar een lekker heet bad om de been- en rugspieren een beetje te ontspannen. Na enig nadenken had ik de oplossing. Ik heb van Roselyn een hele grote pan geleend waar ongeveer 20 liter water in kan. Drie kwartier later kookte dat en heb ik het in emmers gedaan en die weer in een deken verpakt. Dezelfde procedure heb ik nog een keer herhaald. De pan is zo groot dat er maar een op het vuur kan naast mijn gewone ketel maar die viel in het niet naast die joekel van een pan.
Toen moest al dat water natuurlijk nog in het bad dat ik ervoor alvast maar even op lekagge had getest. Het is tenslotte zonde van het water en 1½ uur koken als het direct weer wegloopt, de badkuip is echter waterproef.
En ja, toen was het gewoon een uur lang genieten.
Deze grap kostte me wel ongeveer de helft van mijn water voorraad. En om dat water dan zomaar weg te laten lopen vond ik ook een beetje zonde. Het water kon nog best dienst doen als spoelwater voor de w.c. Dus na een uur lang genieten heb ik al dat water weer uit het bad geschept. De laatste 20 liter heb ik maar weg laten lopen want toen werd het te lastig.

En zo heb je dan een aardig dagprogramma aan het nemen van een bad.

Akwai Ruwa (er is water)

  • 18 December 2006 - 10:01

    Wyneke:

    Hoi Irma, Wat zal je dan z'n makkelijk badje in Nederland waardéren... en aan de andere kant is het een voorbeeld van hoe je met kostbaar water om kan gaan... Ben je er wel van opgeknapt? En gefeliciteerd dat je zo goed er van afgekomen bent met dat ongeluk!
    Fijne kerstdagen toegewenst en een heel goed, gezond en gelukkig 2007! Tot ziens en groetjes van ons allemaal.

  • 18 December 2006 - 16:34

    Henny:

    Hallo Irma Je hebt er veel voor over gehad om een lekker bad te nemen.Hopelijk ben je er van opgeknapt,en heb je geen spierpijn van al het gesleep met water. Vanuit Maassluis wensen we je hele fijne kerstdagen voor hoe het daar gaat. En alle goeds voor 2007 dat wordt voor jou ook weer een spannend jaar met veel veranderingen. Lieve groet Gerrit en Henny

  • 18 December 2006 - 19:50

    Carie:

    ik heb nog niet gebadderd, sinds ik terugben in nederland. nu het vannacht (eindelijk!) een keer gevroren had en het 's morgens dus bibberen was bij de douche (het warme water komt niet meteen, tja luxeprobleem) vroeg ik me af hoe het mogelijk was dat in Thailand een koude douche zo aangenaam kon zijn...
    Een goed uiteinde en een superbegin voor het nieuwe jaar met nieuwe dromen en wensen en uitdagingen!
    groetjes carie

  • 20 December 2006 - 15:44

    Janny Van Der Sande:

    Ha Irma,

    Na een heel drukke periode heb ik nu even vakantie. Ik heb een aantal foto's op je website bekeken en vind ze erg mooi. Hoe gaat het met je, meisje? Hier alles prima. Harrie en ik wensen je goede kerstdagen toe en een voorspoedig 2007!
    Groeten uit Mariënheem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Ik werk in de Federal College of Education in Pankshin. In de college worden studenten opgeleid om leraar te worden. Ik werk in de PES department, dat is de afdeling voor basis onderwijs. Pankshin ligt in plateau State, Nigeria en is een klein stadje. Het ligt op de plateau waar de staat naar vernoemd is. Het maakt het klimaat hier erg aangenaam hoewel het ook heel warm kan zijn. Mijn taak is om de basis die hier gelegd is door vorige VSOers te verstevigen en evt nieuwe programma's te ontwikkelen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 126475

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: