modder moskee - Reisverslag uit Mopti, Mali van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu modder moskee - Reisverslag uit Mopti, Mali van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu

modder moskee

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

18 Augustus 2006 | Mali, Mopti

Vanuit Timboektoe vertrokken we met een boot. We wilden met de openbare boot maar om erg vage redenen ging die ineens niet (ja ja!!) maar we konden wel met een (natuurlijk) duurdere prive boot. Waarschijnlijk moet ik erg dankbaar zijn want de openbare boot schijnt echt geen grap te zijn en ik vond dit al niks. We hadden met z'n vijven net genoeg plek om te slapen met gestrekte benen of je moest op het afdak gaan liggen. Zelfs degenen die erg enthousiast waren voor vertrek waren na 21/2 dag blij dat we weer aan wal waren. Het laatste uur ging gepaard met flinke regen en we waren ook erg blij dat dat de enige regen was want een rieten afdak lekt echt gewoon. Hadden we toch nog plezier van de meegenomen paraplu's!

Na een dag uitrusten van deze vermoeiende trip gingen we met een auto op weg naar Djenne. Djenne is beroemd om zijn moskee die volledig gemaakt is van modderstenen en daarna afgesmeerd met nog meer modder. Elk jaar na de regentijd moet het gerepareerd worden en daar werken heel veel mensen aan mee. Om ze te helpen steken er overal houten staken uit zodat men gemakkelijk bovenaan kan komen en het dient ter versteviging van de structuur. De moskee staat op de lijst van erfgoederen van de UNESCO en het hoort daar zeker thuis.
Karin had een boek over een Nederlander die in Djenne een zandkasteel zou hebben gebouwd en we waren erg benieuwd of het echt of verzonnen was maar al op de veerpont zagen we het gebouw zoals afgebeeld op de kaft van het boek. Ons werd al snel verteld dat de NLer niet thuis was dus een bezoek was niet mogelijk, jammer.

De volgende dagen stonden in het teken van ziekenhuis. Jenny was dusdanig uitgedroogd dat ze aan het infuus moest. We konden haar gelukkig wel elke dag mee terug nemen naar het hotel want ook in Mali zijn de ziekenhuizen niet echt aan te bevelen. Wel moet gezegd dat ze erg hun best deden en als je maar geld hebt zijn medicijnen ook overal te krijgen. Ook Karin en ik waren niet te fit dus we besloten een stukje route te schrappen en via de kortste weg terug te reizen naar Nigeria.

Akwai wahalla (er zijn problemen)

• 29 Augustus 2006 - 14:28

Carie:

en vanuit een nat Nederland klinkt het natuurlijk allemaal even avontuurlijk!
    groetjes carie

• 30 Augustus 2006 - 10:23

Nadine Van Leeuwen:

Hoi Irma,
    Ik ben erg benieuwd naar de foto's van deze reis! Vooral van een moddergebouw met staken... Heb je nog een handje geholpen?
    Gelukkig dat jullie met zovelen waren om elkaar op te vangen. Ziek zijn is zowiezo al niet fijn.
    Groeten uit een kleddernat Nederland. Liefs, Nadine

• 30 Augustus 2006 - 11:55

Wyneke:

Lieve Irma, Om te lezen was het een leuk avontuur, maar jullie zullen wel blij wezen goed en wel weer thuis te zijn.
    Voel je je wel weer helemaal okay?
    Het allerbeste, en groetjes, ook van Marijke!
    Wyneke

• 03 September 2006 - 14:23

Corrie:

Hallo Irma,
    Wat een heerlijk avontuurlijk leven heb je toch. Let je wel goed op jezelf?
    Namasté,
    Corrie

Irma

Ik werk in de Federal College of Education in Pankshin. In de college worden studenten opgeleid om leraar te worden. Ik werk in de PES department, dat is de afdeling voor basis onderwijs. Pankshin ligt in plateau State, Nigeria en is een klein stadje. Het ligt op de plateau waar de staat naar vernoemd is. Het maakt het klimaat hier erg aangenaam hoewel het ook heel warm kan zijn. Mijn taak is om de basis die hier gelegd is door vorige VSOers te verstevigen en evt nieuwe programma's te ontwikkelen.