uitrusten - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu uitrusten - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu

uitrusten

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

05 September 2006 | Nigeria, Pankshin

De kortste route naar huis werkte goed. Ik hoorde vandaag van alle problemen die een medereisgenoot had via de route die we hadden willen nemen, ik ben erg blij dat ons dat bespaard is gebleven.
Wij hadden enkel wat aparte vervoersmiddelen maar dat was alles. Zo hadden we een bestelbusje waar aan de zijkant wat ramen ingezet waren en langs de kanten wat bankjes. En zo kun je dan volgens hen prima 5 uur reizen. Als je toch al een beetje misselijk bent is dat niet bevordelijk. De omgeving maakte echter veel goed. We reden terug dwars door de Dogon Country en we zagen een aantal plekken waar we ook gelopen hadden.
Er waren een aantal stukken waar we een redelijk goede bus hadden ware het niet dat in plaats van 4 stoelen op een rij ze er hier 5 hebben, een beetje te smal dus en volgens mij ook meer rijen dan wij gewend zijn want mijn knieen zaten klem tegen de stoel voor mij. Bussen houden zich ook wat meer aan een tijdschema. Zo gaat een bus die 's morgens om 4 uur moet vertrekken om 4.15 uur weg, niet gek toch behalve dat je dus wel om 2 uur op moet om die bus te halen. De dag is dan wel lekker lang.
We hadden ook een lang traject (Ouaga- Niamey 8- 12 uur) met een kleiner busje net zoals in Nigeria. Het duurde 4 uur voor we vertrokken. Je zou dan denken dat iedereen naar de plek van bestemming wil maar niets is minder waar. Onderweg worden allerlei pauzes ingelast. Zo moet er natuurlijk gegeten worden, geen probleem. Maar als we dan na een uur weer stoppen omdat de moslims moeten bidden vraag ik me toch af waarom dat niet in een keer kan. Dan nemen we zo af en toe ook nog een extra passagier mee, leuk voor de chauffeur maar niet voor ons zeker als diezelfde passagier maar voor 15 min mee gaat en we dus weer moeten stoppen. Schiet niet echt op en zo duurde onze reis dus 12 uur terwijl we van de heenweg wisten dat het ook in 8 uur kan.

De grensovergangen zijn een fenomeen op zich. Dat werd niet makkelijker gemaakt door het feit dat ik aan het begin van de vakantie beroofd was en en nu verder reisde met een liassez-passez. Maar daar stonden natuurlijk geen visa in. De NL ambassade had gelukkig wel een mooie brief met veel stempels geschreven en tesamen met de aangiftepapieren ging het redelijk. De ergste overgang was naar Nigeria, waar ik nu juist op iets meer medewerking had gerekend. Je moet sowieso 7 formulieren invullen. Een gewone dat je het land inkomt, een formulier voor toeristen maar ja dat zijn we niet. Toch maar invullen, beetje lastig want niet alle info is correct. Een formulier voor de douane, wat je allemaal meeneemt. Ze geloven je niet als je zegt dat je geen camera hebt, ja die was gestolen! Dan via de gezondheidsdienst (weer zoiets om mensen onzinnig bezig te houden). Mijn vaccinatiepaspoort was ook gestolen dus bewijs maar eens dat je alle vaccinaties hebt. Hier kwamen de vrouwelijke tranen goed van pas. De man was duidelijk uit op een kleine tegemoetkoming in de kosten zullen we maar zeggen. Maar ik was al dat gedoe zo zat en zeker niet van plan ook maar iets meer te betalen dan strikt noodzakelijk. Dus een paar tranen verder mocht ik toch het land in.

In Abuja dus maar langs de ambassade om een nieuw paspoort aan te vragen. Bij VSO langs om geld op te halen en de volgende stappen te regelen voor een nieuw visum. Langs de British Clinic om mijn gezondheid te checken en dan eindelijk terug naar Pankshin. Gelukkig zijn er nog geen studenten en ik heb dus alle tijd om te bekomen van een welbewogen reis.

Huta da gayia (rust uit van de vermoeidheid)

  • 05 September 2006 - 15:13

    Wyneke:

    Hoi Irma, Wat een belevenissen zeg! En heb je van dit gedeelte van de reis nou helemaal geen foto's, of toch wel, via je reisgenoten? Ben héél benieuwd naar de beelden.
    Trof je je huis wel helemaal okay aan? En de poes??
    Rust maar lekker uit. Ik wens je een goede start van het nieuwe schooljaar!
    Groeten ook van Theo, Marijke en Matthijs,
    Wyneke

  • 06 September 2006 - 11:16

    Irma:

    Ik heb zelf geen foto's maar Jenny en Karin wel. Ik hoop van hen ooit fot's te krijgen waarvan ik er zeker een aantal op de website zal zetten. Het probleem is dat Karin nu in NL zit en Jenny 4 uur reizen hiervandaan en dat ik niet in ben voor reizen op het moment.

  • 13 September 2006 - 14:09

    Lies En Francien:

    lieve Irma, na een leven zonder internet hebben we je toch gevonden, shit dat we je gemist hebben in Nederland.We gaan nu al je verhalen lezen en hopen iets van jou persoonlijk te lezen, veel liefs van ons, doeg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Ik werk in de Federal College of Education in Pankshin. In de college worden studenten opgeleid om leraar te worden. Ik werk in de PES department, dat is de afdeling voor basis onderwijs. Pankshin ligt in plateau State, Nigeria en is een klein stadje. Het ligt op de plateau waar de staat naar vernoemd is. Het maakt het klimaat hier erg aangenaam hoewel het ook heel warm kan zijn. Mijn taak is om de basis die hier gelegd is door vorige VSOers te verstevigen en evt nieuwe programma's te ontwikkelen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 126280

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: