ouwe rot in het vak - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu ouwe rot in het vak - Reisverslag uit Pankshin, Nigeria van Irma Fortuin - WaarBenJij.nu

ouwe rot in het vak

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

13 Oktober 2006 | Nigeria, Pankshin

Uit de reacties bleek wel dat ook jullie de familieverbanden niet zo simpel vinden. Het blijft een interessant onderwerp.

Ik heb ondertussen maar weer eens een reisje ondernomen. Het was meer uit nood geboren omdat ik me na de reis naar Mali nog steeds niet fit voelde ben ik een weekje uit gaan rusten in Benin City. Jenny heeft daar vrienden die op een plantage wonen. We waren daar al met Pasen geweest en na wat heen en weer gesms kon ik daar lekker uitrusten. Heerlijk zo'n retraite oord. De eerste dagen heb ik niet veel meer gedaan dan slapen, eten en tv kijken. Maar naar het eind van de week toe toch ook nog meegeholpen in de keuken en lekker gezwommen. Behalve dat ik daar de eerste dagen te moe voor was regende het ook nog te veel. In het zuiden is het duidelijk natter dan hier in het noorden, leuk om te zien als je zo even een weekje op en neer gaat.

Er was inmiddels een nieuwe lichting VSOers aangekomen in Abuja en zo nam ik op de terug weg gelijk 2 gasten mee om hen iets van Nigeria te laten zien en ze het een en andere te leren over Nigeria. Ik geloof dat ik daar wel in geslaagd ben. Normaliter krijg je maar één VSOer mee maar de groep was zo groot dat het aantal serving volunteers niet voldeed. Pia (uit Finland) en Marion( NL) hebben 2 drukke dagen Pankshin gehad. We zijn naar de markt geweest, iets wat alleen al genoeg is om de rest van de dag van bij te komen. Er komt zo'n eerste keer toch erg veel op je af, de kleuren, geuren, mensen, herrie. Voor mij leuk om te zien dat ik wel moe was van het slenteren maar niet van de indrukken.
Dan waren er de onvermijdelijke bezoeken aan allerlei kantoren in de college. Sommige zijn echt niet te vermijden (deputy provost) anderen vooral om een ander een plezier te doen, het doet je imago goed als er 3 blanken in je kantoor gesignaleerd zijn.
We hadden gelukkig ook nog tijd om lekker te wandelen wat we rond hilltop gedaan hebben. Vandaar heb je prachtige uitzichten over Pankshin en omgeving. Na de wandeling naar beneden als laatste nog met de brommer naar mijn huis. Niet geheel zonder risico omdat de autochauffeurs zich niet zoveel van andere weggebruikers aantrekken. Maar zoals altijd kwamen we heelhuids aan.

Vanmorgen zijn ze dan, een klein beetje nerveus,alleen terug gereisd naar Abuja voor het laatste deel van hun training om daarna naar hun eigen placement te gaan. Ze smsten me dat ze het helemaal goed hadden gedaan, zij blij en ik ook een beetje trots op mijn zoals zij het zeiden 'stagaires'.

Sannu,
Yauwa Sannu (eerste begroeting, die mijn 'stagaires'nu wel kunnen)

En dan eindelijk..... de foto's van Mali Voorlopig kan ik alleen de foto's van Jenny plaatsen dus wie weet wat er nog komt.

  • 24 Oktober 2006 - 09:58

    Nadine Van Leeuwen:

    Hoi Irma,
    Het trof mij dat je vertelt dat het je imago goed doet als er 3 blanken in je kantoor gesignaleerd zijn. Hebben die 'standing', nog steeds?
    Wij zijn vorig weekend in Antwerpen geweest, bij de docks waarvandaan toentertijd mijn ouders naar Kongo gingen.
    Wij, mijn ouders en zus en broer, zijn in 1960 naar Nederland gerepatrieerd, met heel veel Belgen en Nederlanders die in Kongo een toekomst dachten op te bouwen. Ook voor de Kongolezen. Maar dat werd niet door iedereen zo gezien. Toen werd er ook door veel inlanders tegen de blanken opgekeken.
    Ik vind het moeilijk om daar mee om te gaan. Een mens is een mens. Ieder leeft op zijn manier. En verdient respect als hij dat doet zonder een ander te beschadigen of te kort te doen. Dus in liefde en vrede.
    Ik heb respect voor jou omdat je de moed hebt je kennis en ervaring daar te willen delen met mensen die er van willen leren, wijzer willen worden.
    Daarom: nogmaals veel succes.
    Liefs, Nadine

  • 25 Oktober 2006 - 14:11

    Irma:

    Dank je wel. En ja die "standverschillen" bestaan nog steeds. Zo wordt er ook gedacht dat een blanke niet liegt. Ik vind het ook moeilijk om er mee om te gaan. Bij vriendschappen weet je in eerste instantie niet of het om jou gaat of om je blank zijn,wat veel in kan houden (stand, geld etc)

  • 06 November 2006 - 15:12

    Carla:

    Dag Irma,
    Op zoek naar (nog) meer info over en foto's van Nigeria kwam ik op jouw site terecht. Gezien je ervaringen in Nigeria vind je het misschien leuk om eens op ons forum te komen kijken. www.friendsofnigeria.nl
    Je bent in ieder geval van harte welkom.

    Hartelijke groeten,
    Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Ik werk in de Federal College of Education in Pankshin. In de college worden studenten opgeleid om leraar te worden. Ik werk in de PES department, dat is de afdeling voor basis onderwijs. Pankshin ligt in plateau State, Nigeria en is een klein stadje. Het ligt op de plateau waar de staat naar vernoemd is. Het maakt het klimaat hier erg aangenaam hoewel het ook heel warm kan zijn. Mijn taak is om de basis die hier gelegd is door vorige VSOers te verstevigen en evt nieuwe programma's te ontwikkelen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 126275

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: